T2U28
Výchozí stanice: Mikulášovice dolní
Vilémovský železniční viadukt aneb po stopách české severní dráhy
Délka: 5 km
Doba trvání: 2 hodiny
Náročnost: nenáročná
Cílová stanice vlaku: Horní Poustevna
Zajímavosti na trase:
Historické info:
Böhmische Nordbahn (BNB) / Česká severní dráha
Železniční propojení Rumburku, Sebnitz a Bad Schandau se prosazovalo již roku 1856. Třináct let před tím, než do Šluknovského výběžku přijel první vlak.
Trať Mikulášovice – Dolní Poustevna
Stavba trati začala roku 1903. Nejobtížnějším úsekem bylo Vilémovské údolí, které překlenul 190 m dlouhý a 34 m vysoký viadukt. 5,2 km dlouhou trať budovala společnost Böhmische Nordbahn. Provoz byl zahájen 15. 11. 1904. Ve staniční budově v Dolní Poustevně se nacházely celní úřady, skladiště obou států, telegrafní úřad, čekárny 1., 2. a 3. třídy, byty českých a saských celních úředníků a nádražní restaurace. Kolejiště tvořily 3 dopravní koleje, k dispozici byla výtopna a vodní pumpa.
Trať Dolní Poustevna – Sebnitz
Přibližně 600 m dlouhý spojovací úsek budovala od 7. 11. 1904 do 24. 5. 1905 pražská stavební firma Franz Schön & Söhne pod vedením stavbyvedoucího Ladislava Myslíka. Při náročné stavbě bylo odtěženo 20 000 m³ skal a zeminy. Pravidelný provoz byl slavnostně zahájen v červnu 1905. Provoz zajišťovala Böhmische Nordbahn. Z Dolní Poustevny bylo možné dojet rychlíkem do Prahy a Drážďan.
Přerušení provozu
K přerušení pravidelného provozu na trati mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz došlo v odpoledních hodinách 8. 5. 1945. Posledními pasažéry byli patrně odsunovaní němečtí obyvatelé. Zalesněná část trati se využívala k nelegálním přechodům státních hranic.
Jeden kilometr trati
O obnovení provozu se uvažovalo již v 60. letech 20. století. Plány vzaly za své po okupaci vojsky Varšavské smlouvy (1968). Jednání o zprovoznění trati probíhají od roku 1989. Přípravné stavební práce byly na české straně provedeny roku 2009 a slavnostní zahájení trati DP – Sebnitz proběhlo 4.7. 2014.